Ehtoota itse kullekin. Piti jo viime viikolla tuottaa blogia, mutta erinäisistä syistä (laiskuus mukaanlukien) homma viivästyi.

Luin helmikuussa - itse asiassa päivälleen kuukausi sitten - artikkelin suomalaisten kuluttajien kaksinaamaisuudesta. Tämä on ilmennyt tutkimuksessa, josta Talouselämä raportoi 18.2. otsikolla "Oikeasti boikotissa ovat reilu kaupan tuotteet". Varsin osuva otsikko, ettenkö sanoisi. "Helsingin Sanomien Suomen Gallupilla teettämän kyselyn mukaan 70 prosenttia suomalaista arvioi yritysten yhteiskuntavastuun vaikuttavan ostopäätöksiinsä." Entä kuinka moni meistä todella jaksaa ajatella joka kerta ruokakaupassa jokaista tuotetta arvioidessaan, missä maassa ja missä olosuhteissa se on tuotettu, maksetaanko viljelijälle riittävää liksaa, mitä tuottajat, maahantuojat ja myyjät tekevät vihreämmän ympäristön ja paremman kolmannen maailman eteen? Rehellisesti käsiä ylös vaan... ... ...hiljaista on. Hiljaisempaa kuin siinä kuuluisassa huopatossutehtaassa.

Kuten Talouselämän artikkelissakin mainitaan, on niin paljon helpompaa olla kysyttäessä kriittinen ja ottaa kaiken maailman asiat mukamas huomioon ostopäätöstä tehtäessä. Kuitenkin konkreettisesti hinta ja tuotteen joko todettu laatu tai odotettu laatu ratkaisevat aika pitkälle. Laatu -sanaa en tällä kertaa lähde halkomaan. Sen saa kukin itse päättää. Mutta mistä johtuu, että puhumme toista ja teemme toista? Tähän löytyy varmasti kymmenittäin parempia ja tieteellisempiä väittämiä kuin seuraavassa. Omasta mielestäni vaihtoehdot ovat:

1. Kun kysytään, vaikuttavatko  yritysten ekologisuus ja ihmisoikeusasiat ostopäätöksiin, monelle tulee pakonomainen tarve vastata myöntävästi omantunnon takia. Emme halua leimautua maailmaa lapsiltamme tuhoaviksi hirmuiksi tai ihmisoikeuksista piittaamattomiksi elukoiksi, emmehän?

2. Koska vastasimme jo kohdan 1 mukaisesti "kyllä", täytyy nyt varta vasten muistella, mistä kaikesta järjestöt ovatkaan paasanneet...mmm... joo ihmisoikeudet, täytyyhän viljelijän saada hyvä palkka, joo....ööö sitten se vihreys eli saastuttaako yritykset paljon ympäristöä kun ne tekee tuotteita...jaaa...sitten nii...tota...

3. Positiivinen vastaus on jo refleksinomainen tässä asiassa. Mitään ei tarvitse miettiä, se kuuluisa joku muu on jo miettinyt asiat.

Ainoa mahdollisuus, jolloin näillä asioilla on todellista vaikutusta tavallisen tallaajan ostopäätöksissä, on kun kysely tehdään marketissa ja vastaaja siirtyy tekemään ostopäätöstä seuraavasta tuotteesta. Moni varmasti ikään kuin varmistaa väittämänsä todeksi ja tarkastelee pitkään eri pakkausten selosteita "paremman maailman toivossa" ennen ostopäätöstä, joka luonnollisesti kallistuu ekologisimpaan tai "oikeimpaan". Sillä ei ole väliä, katseleeko gallupin kyselijä vai ei. Siirryttäessä taas seuraavaan tuotteeseen, onkin välimatka gallup -heppuun mukavanlainen ja ostokset voi jo tehdä omaan tyyliin.

Tällaista tällä kertaa. Koettakaa armaat kuluttajat, tehdä rehellisiä päätöksiä pässiäismunien ostojen kanssa. Rairuohot ovatkin jo vihreää ajattelua parhaimmillaan :).